Wystawa Fotografii „Czerń i Biel” 4.09.2021 wernisaż godzina 16.00

Myślenicka Grupa Fotograficzna i Bełchatowskie Towarzystwo Fotograficzne zapraszają na wernisaż wystawy pt. „Czerń i biel”. Inauguracja ekspozycji odbędzie się w sobotę 4 września o godz. 16:00 w bełchatowskich Gigantach Mocy. Na wystawie zostaną zaprezentowane prace członków mgFoto wykonane wyłącznie w skali odcieni szarości. W ten sposób grupa pragnie nawiązać do fotografii sprzed ery koloru oraz wyeksponować niezwykłe napięcia pomiędzy skrajnościami: czernią i bielą.

                                  kurator wystawy Marcin Kania

Wystawa fotografii pt. „Międzynarodowe Małopolskie Spotkania z Folklorem” 4.09.2021 wernisaż godzina 16.00

Rok rocznie, w miesiącu lipcu, w Myślenicach (mieście partnerskim z Bełchatowem) odbywają się Międzynarodowe Małopolskie Spotkania z Folklorem. To międzykulturowe spotkania na płaszczyźnie artystycznej, wyrażające się między innymi poprzez: warsztaty etno, koncerty muzyki świata, seanse filmowe, jak i  wspaniałe występy zespołów ludowych jak: Maorysów z Nowej Zelandii, górali z Himalajów, meksykańskich mariachi, Portorykańczyków, do tego folklor afrykański, azjatycki, bałkański oraz rodzimy – polski…

W ramach wieloletniej współpracy i przyjaźni pomiędzy dwoma stowarzyszeniami: MgFoto Myślenice a Bełchatowskim Towarzystwem Fotograficznym –  powstała, pełna koloru i ekspresji relacja fotograficzna, którą dziś Państwu prezentujemy w bełchatowskiej „Galerii na piętrze”. Prace zostały wykonane  przez fotografików Bełchatowskiego Towarzystwa Fotograficznego obecnych na Festiwalu.

Wielobarwne fotografie w tradycyjnych stylizacjach zwracają uwagę, jak wiele do naszego życia wnosi tradycja i kultura. 

Zaproszenie do udziału w organizowanej wystawie „Śladami historii Bełchatowa i okolic”

BEŁCHATOWSKIE TOWARZYSTWO FOTOGRAFICZNE I MUZEUM REGIONALNE W BEŁCHATOWIE zaprasza do udziału w organizowanej wystawie pn. „Śladami historii Bełchatowa i okolic” Wystawa będzie opowieścią o śladach – obrazach minionych epok, pokazana na fotografiach wykonanych przez mieszkańców Bełchatowa i okolic. Dzięki niej poznamy pełne tajemnic i subtelnego uroku fragmenty historii zarówna Miasta Bełchatowa jak i Powiatu Bełchatowskiego. Organizowana wystawa jest zaproszeniem do podróży zarówno w czasie jak i w przestrzeni. Dzięki niej zapoznamy się z fragmentem historii, która nas otacza i buduje naszą społeczną tożsamość.kto może być autorem fotografii:Zapraszamy do nadsyłania prac mieszkańców Bełchatowa, Powiatu Bełchatowskiego oraz członków jak i sympatyków Bełchatowskiego Towarzystwa Fotograficznego. Prosimy o przesłanie prac drogą elektroniczną: na adres: konkursbtf@wp.pl w terminie do 15.09.2021r. Kuratorem wystawy jest Zbigniew Ptaszek – fotograf z wieloletnim stażem, pasjonat, miłośnik przyrody. Członek Bełchatowskiego Towarzystwa Fotograficznego, Wykładowca Bełchatowskiej Szkoły Fotografii, członek Ogólnopolskiej Fotograficznej Grupy Twórczej „AF13”, członek Fotoklubu RP – organizator plenerów, wystaw indywidualnych jak i zbiorowych. Informacje szczegółowe informacje na stronach o zasadach uczestnictwa: BTF-u, Urzędu Miasta Bełchatowa, Starostwa Powiatowego Bełchatów, Muzeum Regionalnego w Bełchatowie, MCK Bełchatów.

Wystawa fotografii „Małopolskie cerkwie Łemkowskie” Mieczysław Nowak 16.07.2021 godzina 18.00

Mieczysław Nowak związany z małopolskim oraz świętokrzyskim środowiskiem fotograficznym, mieszka i tworzy w Myślenicach – fotografuje od lat dziecięcych, począwszy od fotografii pejzażowej ziemi sandomierskiej. Miejsce szczególne w jego twórczości zajmuje fotografia krajoznawcza, fotografia pejzażowa, fotografia przyrodnicza, fotografia reportażowa.

Mieczysław Nowak jest autorem i współautorem wielu wystaw fotograficznych; indywidualnych, zbiorowych oraz poplenerowych. Jego fotografie były wielokrotnie prezentowane na licznych wystawach pokonkursowych, na których otrzymywały wiele akceptacji, nagród, wyróżnień, dyplomów, listów gratulacyjnych. Był organizatorem, współorganizatorem i kuratorem wielu wystaw fotograficznych – m.in. (w latach 2005–2013) – w galerii Pod Belką. Był organizatorem i współorganizatorem wielu lokalnych oraz ogólnopolskich konkursów fotograficznych, warsztatów fotograficznych oraz plenerów fotograficznych. Uczestniczył w wielu plenerach fotograficznych w Polsce i za granicą (m.in. w Czechach, na LitwieSłowacjiUkrainie, we Włoszech). Uczestniczy w pracach jury, w konkursach fotograficznych.

Mieczysław Nowak w 2014 roku został przyjęty w poczet członków rzeczywistych Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców. W 2018 roku – za twórczość artystyczną i działalność na rzecz fotografii – został uhonorowany Nagrodą Starosty Myślenickiego oraz Nagrodą Burmistrza Miasta i Gminy Myślenice.

W 2018 roku został uhonorowany Medalem „Za Zasługi dla Fotografii Polskiej” – odznaczeniem przyznawanym przez Kapitułę Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców – w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. W 2020 odznaczony Brązowym Medalem „Za Fotograficzną Twórczość” – odznaczeniem ustanowionym przez Zarząd i przyznawanym przez Kapitułę Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców, w odniesieniu do obchodów 25-lecia powstania Fotoklubu RP.

O wystawie od autora:
„Świat Łemków runął pod koniec kwietnia 1947 roku. Decyzją ówczesnych władz komunistycznych deportowano około 140 tysięcy mieszkańców osób wyznania grekokatolickiego i prawosławnego.

Dwie godziny na spakowanie się i opuszczenie domów. Niewiele można było zabrać. Oprócz pozostawionego mienia zostały zabudowania oraz część zwierząt hodowlanych. 

Opustoszało kilkadziesiąt wsi województw  rzeszowskiego, lubelskiego i krakowskiego. Obok pustych chat puste pozostały świątynie – cerkwie. 

Drewniane cerkwie łemkowskie rozsiane na zboczach Beskidu Niskiego będąc świadectwem utraconej różnorodności i bogactwa polskiego krajobrazu kulturowego są jednocześnie pamiątka wiary, upodobań estetycznych i umiejętności Łemków.

Cerkiew łemkowska

Charakterystyczne dla wszystkich tych świątyń jest niezwykle harmonijne i piękne wkomponowanie ich brył w otaczającą przyrodę: na niewielkim wzniesieniu albo też na tarasie stromego zbocza. Wraz z cmentarzami przycerkiewnymi otaczane były ogrodzeniami z bali ułożonych na zrąb, a często z kamieni spojonych gliną, krytymi gontowym daszkiem i z wejściem-bramką zwieńczoną krzyżem.  

Cerkwie te są trójdzielne, zgodnie bowiem z kanonem architektury cerkiewnej świątynie mają być przypomnieniem wszechświata, w którym jest miejsce:

– dla Boga –  prezbiterium, 

– dla ludzi, którzy do niego dążą – nawa 

– oraz miejsce dla błądzących, grzesznych i kobiet „nieczystych” – babiniec. 

Nawy, prezbiteria, a często i babińce zamknięte są zwieńczeniami o formie namiotowej, uskokowo łamanej (odpowiednik kopuły w murowanym budownictwie cerkiewnym). 

Łemkowie wznosili swe świątynie z bali drewnianych – z jodły, sosny, świerku, rzadziej z modrzewia. Aż po drugą połowę XIX wieku połacie dachów „kopuł”, wszelkie zadaszenia, zręby cerkwi i wieży poobijano gontem.

Każda cerkiew posiada IKONOSTAS. Jest to ściana oddzielająca prezbiterium od nawy. Cała powierzchnię pokrywają ikony ułożone w ściśle określonym porządku i bardzo bogatym programie. 

Najstarsze z istniejących dzisiaj cerkwi łemkowskich pochodzą z XVII wieku (Powroźnik, Owczary). W granicach państwa polskiego zachowało się zaledwie 69 cerkwi łemkowskich, co stanowi około połowę ich pierwotnej ilości. Przyczyniły się do tego dwie kolejne wojny światowe, a potem wysiedlenie Łemków w ramach akcji „Wisła” z ich pradawnych siedzib na zachodnie rubieże Polski i wreszcie lata prawnego niebytu kościoła grekokatolickiego.